Köpvillkor

Villkor
Vid köp på denna webbplats godkänner och accepterar du automatiskt följande villkor. Vi rekommenderar därför att du läser igenom villkoren grundligt innan du handlar hos oss.

Beställning & Frågor
Vi välkomnar både företag, båt- och hamnföreningar, privatpersoner och kommuner. Beställning görs via webshop, e-post info[at]marinvaror.se eller telefon 0920-70 000.
Om du har frågor är du självklart välkommen att både ringa, eller maila till oss så hjälper dig.   

Kontrollera noggrant att alla uppgifter på orderbekräftelsen, som skickas till din e-postadress, är korrekta. Alla falska beställningar eller bedrägeriförsök polisanmäls.

Betalning
Betalning sker mot, swish eller faktura med 15 dagar netto från fakturadatum som skickas separat till, av kund angiven, e-postadress, vill man i stället ha fakturan skickad via postförsändelse kontakta oss. En faktura avgift på 45 kronor tillkommer vid postförsändelse.

Kreditupplysning
Vid ordrar överstigande 10.000 SEK genomför vi en kreditupplysning.

Priser
Priser anges inklusive moms. Priserna kan komma att ändras, beroende på varutillgång och inköpspriser. Dock gäller alltid det pris som uppgivits vid beställningstillfället även om priset kommit att ändras efter beställningstillfället. Vi reserverar oss för prisändringar beroende på eventuella felskrivningar eller felaktig information från tredje part.

Frakt
Produkter med märkning ”fraktfritt” sker utan extra kostnad till ombud eller terminal.

Fraktkostnad tillkommer på skrymmande gods. Fraktkostnaden tillkommer, beroende på varornas storlek, vikt och skrym. OBS!! vid beställning av Y-bommar, bryggor, betongankare och annat skrymmande söks alltid bästa fraktpris utifrån ort.

Gods som väger över 900kg eller överstiger en längd på 300cm måste man vara på plats och lossa godset själv.

Finns ni ej på plats vid bokad lossning av gods tillkommer extra debitering av eventuella fraktkostnader.

Gods över 700cm krävs plats för lastbil + släp (24m lång) så den kan vända eller köra igenom avlastningsplatsen.
Uppfylls ej dessa krav vid lossning tillkommer extra debitering av eventuella fraktkostnader. (T.ex Kranbil, Öppen bil, Omlastning)

Frakter sker normalt med DHL men ibland är det mer lämpligt med andra alternativ. Vi försöker alltid att välja mest lämpliga fraktalternativ av leveransen utifrån volym, vikt och skrym.

För hemleverans dagtid tillkommer en avgift på 350 kr.

Leveranstid
Leverans inom Sverige sker normalt inom ca 6 arbetsdagar från dag för beställning. Leverans kan ske till valfri adress inom Sverige men fakturan skickas alltid till beställarens registrerade adress.

Avgifter
För outlösta paket eller gods kommer vi att fakturera fraktkostnaderna till beställaren. Detta skall täcka kostnader för frakt och administration. Inga övriga avgifter tillkommer.

Utlandsfrakt
Momsregisterade företag inom EU kan handla utan debitering av svensk moms. Betalning sker då mot förskottsfaktura. OBS! Detta kräver ett godkänt momsregisteringsnummer (Vat:nr) i respektive land. Vi kontrollerar alltid att uppgifterna stämmer. Fakturan skickas med e-post inom några dagar från att ordern inkommit och varorna levereras när full betalning erhållits.

Leveransförsening och leveransavvikelser
Vi reserverar oss för mellanförsäljning och slutförsäljning.

Returer
Är du inte nöjd med något du beställt har du 14 dagars ångerrätt efter det att du mottagit varan, räknat från första leveranstillfället (gäller ej beställningsvaror, kapade varor eller de varor där undantag anges). Varan ska vara oanvänd och i originalförpackningen. Originalförpackningen ska vara hel och oskadad annars gäller inte returrätten. Använd därför alltid ytteremballage vid retur av varor.

Retur av varor som skickas till ombud kommer inte hämtas ut och kunden får skicka om på nytt,

Detta ska skickas direkt till våran adress Ålgatn 9, 97334 Luleå

Köparen bekostar själv fraktkostnader för retur och det ska skickas till oss via företagspaket, stycke eller pall.

Reklamation
Är din vara skadad eller defekt skall du göra en reklamation.Skicka en kort, skriftlig beskrivning, av skadan eller defekten. Vad den består av och hur den uppkommit. Uppmärksamma att du skall, utan dröjsmål, kontakta vår reklamationsavdelning så snart du upptäcker defekten. Gör detta direkt till kundservice@marinvaror.se.

Senast 7 dagar efter mottagande av varorna måste du informera oss om skadat eller saknat gods. Därefter ersätter vi ej skadat eller saknat gods.

För att dokumentera defekten skall du tillsammans med beskrivningen bifoga 4-5 bilder på skadan. Att tänka på när du tar bilderna är följande:
– Defekten skall tydligt framgå på minst en utav bilderna.
– Hela varan skall synas på minst en utav bilderna.
– Emballaget skall fotas från alla sidor. Samt en tydlig bild på etiketterna som sitter på emballaget.

Efter att vi mottagit dina bilder och beskrivning behandlar vi så snart som möjligt ditt ärende. Inom några dagar kommer du att få ett svar ifrån oss angående din reklamation.

Vid retur av en vara som du vill reklamera får du själv bekosta frakten tills att reklamationen är godkänd.

Om du har köpt en vara som vi efter särskild prövning, ofta i samråd med producenten, konstaterar är felaktig, den fungerar inte, den har gått sönder trots normal användning eller på annat sätt inte levt upp till grundläggande förväntningar och krav ersätter vi dig med en ny, likadan vara eller en ersättningsvara. Om du efter detta fortfarande inte är nöjd kan du få pengarna tillbaka.

Återbetalning
När vi fått en vara i retur och konstaterat att returen uppfyller premisserna för en återbetalning enligt detta avtal betalar vi tillbaka inom 30 dagar.

Skadade paket
Alla paket som lämnar oss är försäkrade. Om paketet och/eller innehållet är skadat när du får det så ska du genast anmäla till den som lämnar ut paketet till dig. Kontakta sedan oss om varan i paketet är skadat.

Personuppgifter
Svenska Marinvaror AB är ansvarig för behandlingen av alla personuppgifter, så som namn, adress, e-postadress som du som kund lämnar till oss. Dina personuppgifter behandlas för att kunna administrera dina inköp och i marknadsföringssyfte. Dina personuppgifter kan komma att lämnas ut till våra samarbetspartners för marknadsföringsändamål.

Lagar och rekommendationer
Vi följer tillämpliga bestämmelser i marknadsföringslagen, konsumentköplagen, prisinformationslagen, distansavtalslagen, konsumentkreditlagen, personuppgiftslagen och annan svensk lagstiftning samt god sed enligt Internationella Handelskammarens regler. Vid tvister som vi inte lyckas lösa tillsammans, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer alltid deras rekommendationer, vilket dock aldrig varit nödvändigt.

Cookies
Vi använder oss av cookies. Cookie-filen innehåller information om: vilka webbsidor du besökt, vilka inställningar du gjort på webbplatsen, hur länge du stannat på webbplatsen etc. Cookien ser endast den webbläsare som du använder vid besöket.

Force Majeure
Vi är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.